July 8, 2012

Milano


Nu är det semestertider igen och för ett år sedan var vi i Milano. Italien är ju lika med pizza, pasta, vin och kultur - är man dessutom som jag, intresserad av mode, är just Milano den perfekta staden. Här  hyllar man kvinnlighet - La mamma är den viktigaste personen i familjen och männen....ja, ni vet vad jag menar! Eftersom jag bodde några år i bl.a Rom, Rimini, Cervinia, kommer Italien alltid att ha en plats i mitt hjärta!

Här kommer lite semsterbilder från 2011:


Il Duomo di Milano - ligger mitt i centrum och är världens näst största gotiska kyrka, 157 m lång och rymmer 40.000 människor. 
Men OBS! man får inte visa låren....bara att köpa sig en scarf!

Och mitt i gallerian, på golvet finner man tjuren - den kom till efter att arkitekten Giuseppe Mengoni dog på jobbet 1877, precis innan det 14 år långa galleria projektet var färdigt - Så för att undvika sådan otur ska man gå fram och gnida hälarna hårt mot tjurens testiklar!

Förnedrande?Nja, men detta är milanesisk tradition och man vill ju inte ha otur på sin resa!

Slipsen och hjälmen av - dags för en apertivo innan man åker hem!
Så Italiano!





No comments:

Post a Comment